Koszyk (0) Zamknij

Brak produktów w koszyku.

Dlaczego zdrowa flora jelitowa jest tak istotna?

Podstawowym sposobem profilaktyki zakażeń jest utrzymywanie prawidłowej odporności organizmu. Ważnym elementem, który na nią wpływa jest stan flory fizjologicznej bytującej w jelitach. Dlatego też dla wzmocnienia odporności stosuje się czasami probiotyki. Bakterie probiotyczne hamują rozwój bakterii chorobotwórczych w jelitach, modulują reakcje zapalne i odpowiedź immunologiczną. Fizjologiczna flora jelitowa wpływa na aktywność systemu immunologicznego błony śluzowej jelita, przepływ krwi przez błonę śluzową, czynność układu nerwowego jelita oraz na czynność enterocytów.

Bakterie probiotyczne są obecne w takich produktach spożywczych jak niektóre kefiry, jogurty, maślanka. Bardzo istotnym elementem w probiotykoterapii jest to, aby stosować odpowiednie dawki dobroczynnych organizmów. Tylko ok. 15-25 % przyjmowanych w formie niekapsułkowanej bakterii probiotycznych dociera do jelit. W przypadku bakterii mikrokapsułkowanych jest to co najmniej 90% (mikrokapsułka chroni bakterie przed działaniem soku żołądkowego, otoczka uwalnia bakterie dopiero w jelitach). Technologia mikrokapsułkowania pozwala zatem na zachowanie żywotności bakterii, po dotarciu do jelit wciąż są one biologicznie aktywne. Badania wykazały, że wykorzystanie 5 krotnie mniejszej ilości bakterii mikrokapsułkowanych w porównaniu do probiotyku bez mikrokapsułkowania pozwala na uzyskanie takich samych efektów (takiej samej ilości żywotnych bakterii w jelitach).

Wpływ na prawidłowy stan flory jelitowej, która wspomaga odporność, ma także właściwa dieta. Skład flory jelitowej zależy w dużej mierze od tego, jakie pokarmy spożywamy i czy w ich skład wchodzą prebiotyki. Prebiotyki, takie jak inulina i inne oligofruktozy, są naturalnymi składnikami powszechnie obecnymi w żywności pochodzenia roślinnego. Aby składnik pożywienia był zaklasyfikowany jako prebiotyk nie powinien poddawać się trawieniu przez enzymy w układzie pokarmowym człowieka. Powinien on stanowić środowisko odżywcze, które selektywnie pobudza wzrost określonej grupy pożytecznych drobnoustrojów żyjących w jelicie grubym. Badając fizjologię jelita wykazano, że produkty metabolizmu inuliny stymulują wzrost populacji Lactobacillus nawet dziesięciokrotnie. Selektywne pobudzanie wzrostu i aktywności niektórych szczepów bakterii występujących w środowisku jelitowym wpływa na poprawę stanu zdrowia organizmu. Właściwości prebiotyków w największym stopniu posiadają oligofruktany: inulina, laktuloza, laktitol. Dobrym źródłem tych związków są czosnek, cebula i cykoria. Obecne są też w ziarnie pszenicy i bananach. Zwiększenie spożycia naturalnych produktów, bogatych we fruktany jest korzystne dla zdrowia. Konsumpcja prebiotyków poprawia funkcjonowanie systemu odpornościowego.

Interesujące jest, że właściwości prebiotyczne wykazują także jabłka, zapewne z powodu zawartego w tych owocach błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego – głównie pektyn. Pozytywny wpływ jabłek na rozwój bakterii probiotycznych w jelitach potwierdzili duńscy naukowcy. Bardzo korzystnie na florę jelitową działają także kiszone ogórki, kapusta, patisony oraz inne kiszone warzywa. Na rynku znajdują się także preparaty łączące probiotyki i prebiotyki, tzw. synbiotyki.

W Centrum Ziołolecznictwa Ojca Grzegorza naszym pacjentom, którzy mają problemy z florą jelitową, wynikające z antybiotykoterapii lub innych przyczyn, rekomendujemy stosowanie probiotycznego preparatu Bactiboncomplex. Zawiera on 7 różnych szczepów bakterii, które są dodatkowo zamknięte w mikrokapsułkach, co chroni je w trakcie transportu przez przewód pokarmowy przed uszkodzeniem przez kwas solny zawarty w żołądku. Często zalecamy również spożywanie Regulobonu. Poza mikrokapsułkowanymi bakteriami probiotycznymi zawiera on błonnik z nasion owsa oraz błonnik z babki jajowatej, a także inulinę.

Na podstawie: Profilaktyka zdrowotna i Fitoterapia; K. Błecha, I. Wawer; 2019.

ROK 2022

Styczeń 2022 KAMERUN, Nguelemendouka. Siostra Goretti Bober ze szkoły św. Teresy w Nguelemendouka, w liście do lek.med. Krzysztofa Błechy, dziękuje za dar w postaci preparatu Antybiobon. Siostra, w liście do Bonimedu pisze, że wiele dzieci ze szkoły, którym podawano Antybiobon, odzyskało radość życia.

Czytaj wiecej »

Anginbon – niezbędnik damskiej torebki.

Jak powszechnie wiadomo, w damskiej torebce można znaleźć bardzo różne rzeczy. Niektórzytwierdzą, że jest tam wszystko, ale jest jedna rzecz, która musi znaleźć się tam bezwzględnie. Jestmała, ładnie wygląda, ładnie pachnie, charakterystycznie smakuje i przyda

Czytaj wiecej »

Spokojny sen u dziecka – marzenie rodziców.

Jak powszechnie wiadomo, dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość, która często połączona jestz dużą aktywnością. Wystarczy spuścić malucha z oczu na przysłowiową chwilę, a efekty mogą byćprzerażające: pomalowane ściany, podłoga w okruchach, potargane dokumenty zostawione nastoliku, opróżnione półki

Czytaj wiecej »

Dieta i wysiłek fizyczny – najważniejsze w cukrzycy.

Rola diety i wysiłku fizycznego w leczeniu i profilaktyce cukrzycy jest kluczowa. Wysiłek fizyczny powoduje: Redukcję poziomu glukozy we krwi poprzez:– zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę,– zwiększenie spalania glukozy w czasie wysiłku, przyspieszenie przemiany materii. 2.

Czytaj wiecej »