Osteoporoza

Osteoporoza jest chorobą kości, w której zmniejsza się masa kostna a przez to zwiększa się skłonność do złamań.

Osteoporoza jest chorobą kości, w której zmniejsza się masa kostna a przez to zwiększa się skłonność do złamań. Częściej dotyka osoby szczupłe, zwłaszcza kobiety. Postęp choroby szczególnie nasila się w okresie klimakterium.
Te informacje są powszechnie znane. Należy jednak pamiętać o tym, że pewne stany chorobowe mogą przyspieszyć powstawanie osteoporozy. Należą do nich:
– RZS,
– Nadczynność tarczycy i przytarczyc,
– Zaburzenia miesi1czkowania u kobiet,
– Choroby przewodu pokarmowego,
– Złe wchłanianie witaminy D, wapnia, białka,
– Długotrwałe unieruchomienie,
– Choroby nerek,
– Cukrzyca,
– Stany po przeszczepach narządów.

Jak ustrzec się przed osteoporozą?
Profilaktykę powinniśmy zacząć już w dzieciństwie, kiedy “buduje” się masa kostna. Tą profilaktyką jest aktywność fizyczna – jest to najważniejszy, najbardziej skuteczny sposób zapobiegania osteoporozie. Ważną rzeczą jest odpowiednia ilość spożywanego wapnia. Dobrym jego źródłem są jogurty, migdały i soja. Dużo wapnia jest w serach żółtych a także w sardynkach. Zdecydowanie najwięcej wapnia zawierają nasiona maku.
Istotnym elementem profilaktyki osteoporozy jest przebywanie na słońcu, a w okresie zimowym zażywanie witaminy D3 . Obecne wytyczne zalecają dawkę (800-1000 jednostek/dzień) choć niektórzy lekarze zalecają większe dawki). Najlepiej gdy łączy się tą witaminę z preparatami wapnia.
Przy spożywaniu wapnia ważne jest również ile łącznie z nim spożywamy fosforanów. Ilość wapnia w diecie powinna być większa niż ilość fosforu. Jeżeli jest inaczej to wapń się źle przyswaja. (Uwaga: duże ilości fosforanów są w coca-coli i pepsi). Aby zapobiec osteoporozie powinniśmy zadbać również o prawidłowy stan włókien kolagenowych w kościach – stanowią one “rusztowanie” kości i z wiekiem ulegają osłabieniu – co oczywiście ułatwia złamania.
Działań naprawczych wobec włókien kolagenowych dokonuje krzem. Zwłaszcza jeżeli jest pozyskiwany z naturalnych źródeł takich jak zioła. W Centrum Ziołolecznictwa Ojca Grzegorza polecamy pacjentom picie odwaru z mieszanki ziołowej OrganicKrzem, która zawiera w swym składzie ziele skrzypu, owoc róży, ziele pokrzywy oraz ziele rdestu ptasiego. Skutecznie wzmacnia ona kości, gdyż jest bardzo bogata w krzem.
Jako, że najbardziej zagrożone złamaniem osteoporotycznym są kobiety w menopauzie i po menopauzie korzystne wg wielu autorów jest zażywanie preparatów ziołowych o działaniu estrogenopodobnym w tym okresie.
Poza łagodzeniem przykrych objawów menopauzy zwalniają one proces osteoporozy. Takim preparatem jest np. Klimaktobon. Kończąc przypominamy powiedzenie słynnego profesora Wiktora Degi :”ruch zastąpi wiele leków, ale żaden lek nie zastąpi ruchu“.

Zwyrodnienia stawów i kręgosłupa a medycyna naturalna

W naszym Centrum ziołolecznictwa Ojca Grzegorza mamy wielu pacjentów ze zwyrodnieniami stawów i kręgosłupa. Te dolegliwości wymagają wielokierunkowego działania. Wykorzystujemy różne, naturalne metody, w zależności od diagnozy. Jeżeli chodzi o ludzi młodych to najczęściej przyczyna ich dolegliwości powodowana

Czytaj wiecej »

Otyłość a kryzys płodności

Jak powszechnie wiadomo otyłość jest przyczyną różnych schorzeń. Każdy wie o tym, że wpływa negatywnie na układ krążenia, przyspiesza powstanie cukrzycy oraz zwyrodnienie stawów. Mniej nagłaśniany jest problem dotyczący tego, że otyłość może być przyczyną

Czytaj wiecej »

Propolis – potęga natury

Propolis, czyli kit pszczeli, jest jednym z najsilniejszych naturalnych antybiotyków i leków przeciwwirusowych. Okazał się skuteczny w leczeniu schorzeń gardła i krtani. W badaniu pacjentów z zapaleniem gardła znaczącą poprawę lub wyleczenie stwierdzono u około 75% osób,

Czytaj wiecej »

Ryzyko raka a dieta

W czasie konferencji Nutrition 2022 live on-line przedstawiono wyniki obserwacji przeprowadzonej na 65 tys. kobiet po menopauzie. Stwierdzono, że zdrowa dieta roślinna bogata w produkty z pełnego ziarna, owoce, warzywa, orzechy, oleje roślinne, kawę i herbatę aż o 14% zmniejsza ryzyko

Czytaj wiecej »