odporność organizmu można zwiększać bez stosowania środków farmakologicznych, a nawet bez stosowania ziół, gdyż zależy ona od wielu czynników. Jednym z nich jest stres, zatem redukcja stresu jest w stanie utrzymać odporność na prawidłowym poziomie. Hormony uwalniane w czasie reakcji stresowej hamują działanie komórek odpornościowych. Zmniejsza się produkcja przeciwciał, zwiększa się natomiast stan zapalny. Przewlekły stres prowadzi do przewlekłej reakcji zapalnej w organizmie. Ale nie tylko stres ma wpływ na właściwą odporność. Ważnym elementem zwiększającym odporność jest właściwa jakość snu, która w większości zależy od jego długości. U dorosłych powinien być to okres ponad 7 godzin, u dzieci powyżej 9. W przypadku bezsenności polecamy zwykle Nerwobonisol: przed snem należy wypić 2 łyżeczki kropli zmieszane z 4 łyżeczkami wody, taka proporcja działa najskuteczniej. Innym czynnikiem, który wpływa na mechanizmy obronne organizmu, jest właściwa dieta, która zawiera w swoim składzie naturalne, mało przetworzone produkty i która nie prowadzi do otyłości – otyłość obniża odporność. Dowiedziono tego w badaniach na dzieciach. Umiarkowany wysiłek również zwiększa odporność. W trakcie aktywności fizycznej, a także bezpośrednio po niej, zwiększa się liczba leukocytów i do tkanek przedostaje się więcej ciał odpornościowych. Nawet szczepienia po wysiłku są bardziej skuteczne. Ale zbyt intensywny wysiłek fizyczny może też obniżać odporność. W czasie znacznego wysiłku osłabieniu ulega działanie neutrofili i limfocytów T, zwiększa się również proces zapalny. Dym tytoniowy to ważny czynnik, który obniża odporność. Powoduje on uszkodzenie rzęsek w oskrzelach oraz zwiększone wydzielanie śluzu, co usposabia do infekcji. Dym tytoniowy prowokuje także powstawanie stanu zapalnego w obrębie dróg oddechowych. Dodatkowo zmniejsza zdolności zabijania bakterii i wirusów przez fagocyty (komórki żerne).

Powiązane produkty