Bezsenna noc może spowodować w organizmie zmiany metaboliczne prowadzące do przybierania na wadze i zmniejszania masy mięśniowej. Badania wykazały różnice w aktywności genów wpływających na produkcję białek związanych z absorpcją tłuszczów i proliferacją komórek. Okazuje się, że na ekspresję, czyli ujawnianie się genów, wpływ ma także styl życia. Zjawiska te opisuje epigenetyka – nauka zajmująca się badaniem zmian ekspresji genów, które nie są związane ze zmianami w sekwencji nukleotydów w DNA.

Dieta śródziemnomorska może chronić przed depresją. Wskazuje na to analiza opublikowana na łamach „Molecular Psychiatry”. Dr Camille Lasalle z University College of London wraz z zespołem dokonała przeglądu prowadzonych dotychczas badań. Wynika z nich, że dieta śródziemnomorska może zmniejszać ryzyko depresji. Dr Lasalle zastrzega jednak, że tak jednoznaczne wnioski wymagają dalszych obserwacji. Nie ma do końca jasności, który ze składników diety ma największy wpływ na jej prozdrowotne działanie.

W chorobie Alzheimera dochodzi do tworzenia się płytek amyloidowych z białka

β-amyloidu w centralnym układzie nerwowym oraz tworzenia się włóknistych wtrętów we włóknach neuronów. Działanie pewnych substancji naturalnych może mieć pozytywny wpływ na zahamowanie tego procesu. Produkty spożywcze mogą wpłynąć hamująco na proces rozwoju chorób neurodegeneracyjnych. Należą do nich m.in. kwasy omega-3 (których szczególnie bogatym źródłem są ryby), substancje o właściwościach antyoksydacyjnych (w które bogate są szczególnie owoce jagodowe), a także błonnik pokarmowy.

Amerykański stan Kentucky słynie nie tylko z Kentucky Fried Chicken, czyli popularnej sieci KFC serwującej panierowane kurczaki, ale także, jak się okazuje, z uniwersytetu, na którym przeprowadzono badania nad dietą ketogeniczną. Charakteryzuje się ona spożywaniem dużej ilości tłuszczów, a małej węglowodanów. Póki co badania prowadzono na zwierzętach laboratoryjnych. Wykazały one, że dieta taka poprawia przepływ krwi w centralnym układzie nerwowym oraz skład mikroflory jelitowej.

Za podstawowy surowiec zielarski stosowany w depresji uważane jest ziele dziurawca. Choć wykorzystywane jest w fitoterapii od wieków, jego przeciwdepresyjne działanie odkryto stosunkowo niedawno. Okazało się, że dziurawiec działa podobnie do syntetycznych leków stosowanych w tej chorobie. Sprawia, że w połączeniach włókien nerwowych zwanych synapsami zwiększa się ilość serotoniny. Serotonina jest neurotransmiterem, który warunkuje dobre przewodnictwo we włóknach nerwowych, a jej brak wywołuje m.in. objawy depresji. Ekstrakt z ziela dziurawca zwiększa w przestrzeni synaptycznej także ilość innych substancji, które uczestniczą w przewodnictwie nerwowym. Ważna do odnotowania jest szczególnie dopamina, która odpowiada m.in. za odczuwanie szczęścia. Te wyżej wymienione właściwości dziurawca sprawiają, że ziele to znakomicie nadaje się do łagodzenia nastrojów depresyjnych nasilających się zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Pozornie nic. Jak się jednak okazuje, złe funkcjonowanie jelit stanowi wspólny mianownik dla wszystkich tych schorzeń. Z naszych obserwacji wynika, że jeżeli zastosujemy u pacjentów z bólami głowy Gastrobonisol (2 razy dziennie 2 łyżeczki) to u prawie połowy z nich po 6 tygodniach natężenie bólów głowy będzie o połowę niższe i będą występować one dwukrotnie rzadziej. Zwłaszcza, gdy dołączymy do tego zabiegi terapii manualnej. U osób z zaparciami ten sam Gastrobonisol łączymy z Regulobonem (początkowo 3-4 łyżeczki, potem 1-2 łyżeczki raz dziennie rozpuszczone w wodzie) i podobnie, jak w bólach głowy, po ok. 4-6 tygodniach pacjenci odczuwają dużą poprawę w zaparciach.

Rozpoczęcie roku szkolnego może być dla dzieci źródłem silnego stresu. Wśród specjalistów pojawił się nawet specjalny termin „stresu szkolnego”, który objawiać się może przyspieszonym biciem serca, zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi (np. bólami brzucha, biegunkami, wymiotami), bólami głowy, wzmożonym napięciem mięśni (szczególnie szyi), gwałtownością ruchów, obniżeniem odporności organizmu, płaczliwością, moczeniem nocnym, drażliwością, apatią, a nawet agresywnym zachowaniem. Dzieci mogą być nerwowe, mieć problemy z zasypianiem.

Naukowcy z Icahn School of Medicineat Mount Sinai w Nowym Jorku odkryli, że pochodzące z winogron polifenole hamują niektóre aspekty depresji. W badaniu na modelu zwierzęcym ustalili, iż niektóre substancje zawarte w winogronach hamują stan zapalny oraz zwiększają neuroplastyczność mózgu. Okazało się także, że winogrona mogą być korzystne szczególnie w przypadku depresji powodowanej przewlekłym stresem.

Zioła są skutecznym narzędziem w leczeniu bezsenności. Najlepiej nadają się do tego preparaty ziołowe w postaci alkoholowych ekstraktów, w których pojawia się połączenie nalewki z korzenia kozłka oraz nalewki z szyszek chmielu. Jeżeli do nalewki kozłkowej dodamy nalewkę z chmielu, wtedy siła działania kozłka jest 8-krotnie większa, co udowodniła w swoich badaniach prof. Irena Matławska.

Jeżeli komuś wydaje się, że problem depresji jest wymysłem psychiatrów XX wieku, jest w błędzie. Już w XIII w. wielki filozof, jakim bez wątpienia był św. Tomasz z Akwinu, w swoim epokowym dziele Summa theologica, pouczał, w jaki sposób radzić sobie ze smutkiem. • Pierwszym sposobem jest sprawianie sobie przyjemności.