Jak dowiedli naukowcy z prestiżowego uniwersytetu King’s College London od długości snu i jego jakości zależy to, czy będziemy częściej lub rzadziej zapadać na choroby układu krążenia, a także na choroby metaboliczne, zwłaszcza na otyłość. Dłuższy sen powoduje zmniejszenie spożycia cukrów prostych o 10 g. Ma to bardzo duże znaczenie w zapobieganiu otyłości, gdyż wzrost poziomu glukozy w surowicy krwi powoduje następowe zwiększenie stężenia insuliny. Insulina nie tylko buduje tkankę tłuszczową, ale i zapobiega jej wykorzystywaniu przez organizm, jako materiału energetycznego.

Korzystnym działaniem w przypadku problemów z nadwagą będzie również spowolnienie wchłaniania węglowodanów z przewodu pokarmowego. Ten efekt uzyskać można dzięki suplementacji diety preparatami bogatymi w błonnik pokarmowy (np. preparatem Regulobon) oraz poprzez picie naparów z ziół hamujących wchłanianie cukrów. Zioła tego typu wykorzystano w preparacie Adipobonisan. W przypadku nadwagi dobrze sprawdza się także Chitobon. Suplement ten, stosowany przed jedzeniem (2-4 kapsułki + 1 szklanka wody) pęcznieje w żołądku przez co zmniejsza apetyt i redukuje wchłanianie tłuszczu ze spożywanego pokarmu. Dieta XXI wieku, w której dominują wysoko przetworzone produkty bogate w tłuszcze i węglowodany, a ubogie w błonnik, nie sprzyja utracie masy ciała. Dieta taka wywołuje tzw. dysbiozę, czyli sprawia, że w naszych jelitach zaczynają dominować bakterie, które ułatwiają wchłanianie cukrów prostych, a nawet są w stanie pozyskiwać energię z rozkładu roślinnych polisacharydów, takich jak błonnik. Takie zaburzenie w mikroflorze jelitowej powoduje dobowe zwiększenie ilości energii, którą organizm pozyskuje z pożywienia o ok. 150–200 kcal w stosunku do sytuacji, gdy w jelitach dominują prozdrowotne bakterie z rodzaju Bacteroides i Bifidobacterium. Dlatego należy dążyć do ograniczenia do minimum ilości spożywanych cukrów prostych, zwłaszcza syropu glukozowo-fruktozowego.

Powiązane produkty