Profilaktyka nadciśnienia tętniczego sprowadza się głównie do zmiany stylu życia. 

Nadciśnienie tętnicze, zwane też choroba nadciśnieniową jest chorobą o niejasnym pochodzeniu. Obecna medycyna nie posiada informacji o przyczynach jego wywołania, więc uważa się, że występuje samoistnie, a mogą mu sprzyjać predyspozycje genetyczne i środowiskowe.

Ciężko jest też tę dolegliwość odkryć, gdyż szczególnie w początkowym stadium nawet przy częstym pomiarze wynik może być chwiejny i rosnąć jedynie w określonych, stresogennych sytuacjach. Właściwa choroba charakteryzuje się stałym, podwyższonym ciśnieniem, zarówno skurczowym, jak i rozkurczowym.

Choroba nadciśnieniowa rzadko kiedy daje jakieś niepokojące objawy. A nawet jeśli, to trudno je zakwalifikować do tej konkretnej jednostki chorobowej, gdyż mogą to być bóle głowy, nadpobudliwość, bezsenność, łatwe męczenie, zaczerwienienie twarzy. Są to więc dolegliwości, które mogą wskazywać na wiele różnych chorób. Dlatego też choroba przez większość czasu może być utajona i zostaje rozpoznana dopiero wówczas, gdy dochodzi do powikłań.

Najczęstszym powikłaniem jest uszkodzenie nerek, układu krążenia i powikłania ze strony układu nerwowego, takie jak udar mózgu czy zespół otępienny.

Jak więc widzimy nie wolno tej choroby bagatelizować, gdyż nieleczona może przysporzyć choremu wielu problemów zdrowotnych.

Leczenie nadciśnienia tętniczego powinno odbywać się dwutorowo: przez zmianę stylu życia i podawanie leków obniżających ciśnienie. Niestety leczenie to będzie już trzeba stosować do końca życia, dlatego bardzo ważne jest nie tylko wczesne wykrycie choroby, ale także zapobieganie jej.

Aby zorientować się, czy nie cierpimy na nadciśnienie musimy mierzyć ciśnienie regularnie, najlepiej przy użyciu dokładnego, naramiennego ciśnieniomierza. Nie jest to drogi sprzęt i możemy go nabyć na przykład w profesjonalnym sklepie medycznym.

Warto mieć go u siebie w domu i prewencyjnie mierzyć wszystkim ciśnienie.

Zapobieganie nadciśnieniu jest także bardzo ważne. Polega ono na zmianie stylu życia na zdrowszy. Szczególnie zalecane jest:

- utrzymanie wagi ciała w normie

- ograniczenie spożycia soli do 6g na dobę i zwiększenie spożycia potasu

- nie nadużywanie alkoholu i zrezygnowanie z palenia tytoniu

- uspokojenie trybu życia, unikanie nadmiernych stresów.

Dzięki temu mamy szansę zapobiegać jednej z bardziej podstępnych chorób i uniknąć powikłań.